Saturday, December 18, 2010

Bestnya dia...

Kadang kadang kita selalu mempersoalkan diri kita sendiri. Rasa macam diri ini tak perfect. Ada aje kekurangan yang kita nampak. Bukan kita tak bersyukur ke apa tapi memang da macam itu. Tu tak kena, ni tak kena. Bagusnya bila kita rasa macam ini ialah kita ada sikap nak bersaing tapi secara sihat la. Contohnya kawan kita pandai so kita rasa jealous dengan dia so apa yang kita buat ialah kita lawan dengan dia. Dulu lecturer BEL i masa diploma pernah cakap, "nak lawan pandai kawan kita senang aje. Tengok Formula One. Macam mana pelumba itu nak potong pelumba yang lain. Pelumba tu ekori pelumba dihadapan dia. If pelumba depan ke kiri then ikut dia ke kiri, if pelumba tu ke kanan then ikut juga ke kanan. Then lama lama tanpa sedar pelumba tu da makin dekat dengan pelumba dihadapan dia so bila da ada peluang, pelumba tu potong la". Tapi yang tak baik itu bila perasaan jealous tu melampau lampau. Mula la rasa tak puas hati. Mengutuk, tak nak kawan da and the worst thing orang buat bila nak guna bomoh bomoh ini. Omg ~ minta dijauhkanlah !! Tak baik betul ;)

I pun pernah rasa jelaous jeaslous ini.hee Standard la kan kan... ;p

Selalunya orang yang jelaous cakap 'bestnya dia blablabla...' bila orang yang dijealouskan tu :

a) Pergi vacation yoo !!
Setiap kali ada cuti aje kawan kita pergi holiday. Holiday bukan dekat dalam Malaysia tapi tu haa pergi sampai luar negara. Eventhough pergi Singapore yang sekangkang kera tu pun kita rasa jealous GILA !!! hahaha ;D Admit aje la kan ;p Pastu siap update status tengah buat apa semua. Sikit sikit update, sikit sikit update. Lagi la bertambah jealous. Nak lagi jealous ? Nahh dia upload pula gambar gambar dia tengah bersuka ria. Berasap aje tengok.heee Fuhfuhh* Tapi kita kena la cepat cepat redakan kejealousan tu. Think positive ~ takpa takpa. Ini masa kau. Nanti aku kumpul duit, aku dapat pergi juga la.hahaha ;D Hanya masa aje dapat menentukan segala galanya x) Bila da fikir positive so secara tak disengajakan kita pun akan buat perbuatan yang positive juga. Tiba tiba jadi hardworking gila bila kerja. Tak cukup dengan tu buat kerja sambilan pula.hee Bagus bagus ;)

b) Perfect gila douh hidup dia
Tak semua orang lahir dalam keluarga yang kaya. Betul tak ? Bila kita kawan dengan orang kaya ni sure kita akan kata yang dia tu lucky GILA !! Mana taknya semua benda dia dapat kot. Time sekolah belum pape lagi dia da rasa apa itu hp, apa itu laptop, apa itu gameboy or playstation. Telan air liur aje la kita.heee Dorang just minta aje dekat mummydaddy mamapapa dorang then sekilas pantas mummydaddy mamapapa dorang belikan. Cuba kita minta dekat mummydaddy mamapapa kita. Erkk memang tak berani la kan then confirm tak dapat.hahaha ;D Then back again think positive ~ tak semua orang tu perfect ;) Money can't buy happiness. Oki fine kita memang tak rasa apa itu kaya masa kita kecil tapi tak bermakna kita tak kan rasa juga bila kita da besar. Jadi la orang yang berjaya, ada gaji besar besar then kita bagi kekayaan kita itu dekat anak kita tapi jangan sampai mereka tu spoiled brat pula x)

c)Da la cantik pandai pula tu
Selalunya benda macam ini berlaku time sekolah sekolah dulu. Disebabkan dia tu cantik lagi pandai so sesuai la la sangat dia jadi tersangat la famous so apa lagi bertambah panas and jealous GILA la kita.hee ;p Ussually perempuan la kan. Guys ?? I'm not sure bila jumpa other guy yang much much better than them 'da la hensem, pandai pula tu'.hik Tapi bila da masuk U U ni da takda da rasa rasa macam ni. Tak matured la konon.hee ;p Tapi tipu la kan takda langsung rasa rasa jealous ni kan kan ? Bila da rasa jealous, apa lagi mula la buat benda negative ~ gossipng with our friends.heee ;p But the result will be positive ~ lega dada eden.hahaha ;D Iya la kan kita da share share cerita tadi. Phewww ~~ >:]

d)Charmingnya mr right dia !!!
Talking about mr right sure kepala otak kita yang bijak ni akan fikir "mr perfecto". Kan kan kan ? Siapa yang tak nak mr right yang charming lagi sempurna. Kalau buat list sure hensem yang pertama, 2nd kaya, 3rd pandai, 4th kaya GILA, 5th.... etc ~ Tak akan habis punya list kita tu. Tapi wujud ke mr right ?? Jawapannya wujud tapi 1 dalam sejuta la.hee ;p Cuba tengok keliling korang among your friends sure ada yang dapat boyfriend yang woww superb ;D Jealous kan ? jealous kan ? Mengaku aje ;p Pastu start la kita fikir benda benda yang melampau nak bergossip xoxo 'Eeee pelik la. Bukanya lawa pun tutt tapi bf gila hensem' or 'Aku lagi lawa kot dari tutt tapi asal la tutt dapat bf hensem macam tu' or maybe 'Ni mesti kena ubat guna guna ni'. Apa laa... Terimalah kenyataan yang dia bernasib baik. Maksudnya dia ada something yang kita takda and berjaya menarik hati lelaki yang awesome tu ;) Lagi satu, jangan la banding banding tau. Tak baik. Macam I, terima aje walaupun boyfriend I tu buncit, merepek and so on tapi I tetap sayangkan dia. Bagi I dia la terhensem sekali kat dunia ni. wink* Kita kena terima dia ada seadanya x)

Oki la. Penat la nak taip taip da.hee ;p Memang ada banyak lagi sebab sebab untuk kita berhak berasa jealous. Anyway, jealous tu bagus tapi jangan la OVER ;)

No comments: